Πολιτογράφηση για... λίγους;
Διαβάστε παρακάτω το Δελτίο Τύπου σχετικά με την πρόσφατη νομοθετηση της τράπεζας θεμάτων για τις εξετάσεις πιστοποίησης επάρκειας γνώσεων για πολιτογράφηση:
Δελτίο Τύπου
Πολιτογράφηση για... λίγους;
Τα νέα δεδομένα του νόμου 4735/2020 έφεραν ριζικές αλλαγές στην διαδικασία της πολιτογράφησης και πιο συγκεκριμένα στην διαδικασία των εξετάσεων για την απόκτηση του Πιστοποιητικού Επάρκειας Γνώσεων για Πολιτογράφηση.
Υιοθετώντας μια απόφαση της προηγούμενης κυβέρνησης -σχετικά με την διενέργεια γραπτών εξετάσεων με θέματα από ειδική τράπεζα θεμάτων, το Υπουργείο Εσωτερικών παρουσιάζει τις εξετάσεις αυτές ως εξετάσεις για την δημιουργία ενός σύγχρονου και αδιάβλητου μηχανισμού, εναρμονισμένου στα πρότυπα των υπόλοιπων ευρωπαϊκών κρατών. Γεγονός το οποίο θα ήταν αλήθεια και θα συντασσόμασταν, εφόσον το ελληνικό κράτος εναρμονιζόταν και με τις υπόλοιπες ενέργειες για την ένταξη των μεταναστών. Άλλωστε η πολιτογράφηση διευκολύνει την ένταξη των μεταναστών, γεγονός που αποτελεί και στόχο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και συνεισφέρει στη βελτίωση του επιπέδου ζωής του ημεδαπού πληθυσμού. Επιπλέον, στην Ελλάδα, όπου δεν επιτρέπεται συμμετοχή μεταναστών στις τοπικές εκλογές, η πολιτογράφηση αποτελεί τον μόνο τρόπο συμμετοχής μας στη δημοκρατική διαδικασία.
Αντ’ αυτού, το νέο σύστημα εξετάσεων για την πολιτογράφηση Ελλήνων πολιτών αντί να λύνει προβλήματα, ξεμπροστιάζει τα ήδη υπάρχοντα, και ανά περίπτωση, προκαλεί και νέα προβλήματα, όπως:
Καμία μέριμνα για την εκπαίδευση στην ελληνική γλώσσα και τον πολιτισμό
Έως και σήμερα δεν υπάρχει καμία μέριμνα από την πολιτεία για οργανωμένα μαθήματα ελληνικής γλώσσας και πολιτισμού. Οποιοσδήποτε επιθυμεί -αν όχι πρέπει- να μάθει την ελληνική γλώσσα, απευθύνεται είτε στις ίδιες τις μεταναστευτικές κοινότητες, όπου όταν υπάρχει ανάγκη παραδίδονται δωρεάν μαθήματα από εθελοντές δασκάλους, είτε στα δωρεάν μαθήματα των οργανώσεων της Κοινωνίας των Πολιτών. Δυστυχώς, από πλευράς πολιτείας υπάρχουν μόνο κάποιες ελάχιστες μεμονωμένες προσπάθειες στην τοπική αυτοδιοίκηση ανάλογα τον Δήμο. Η ανάγκη για μαθήματα ελληνικών είναι τόσο μεγάλη που οι άνθρωποι αναγκάζονται να είναι μήνες σε λίστες αναμονής. Πάγιο αίτημα του Ελληνικού Φόρουμ Μεταναστών είναι να χρησιμοποιηθούν τα χρήματα από τα παράβολα που πληρώνουν οι μετανάστες για τις ανανεώσεις των αδειών διαμονής τους σε προγράμματα που αφορούν την κοινωνική τους ένταξη, η εκμάθηση της γλώσσας θα έπρεπε να είναι ένα από αυτά.
Μη ρεαλιστικός όγκος θεμάτων και ανύπαρκτες απαντήσεις
Η τράπεζα θεμάτων αφορά σε 500 θέματα (Γεωγραφία, Ιστορία, Πολιτισμός και Πολιτικοί Θεσμοί της Ελλάδας, κατανόηση προφορικού και γραπτού λόγου), συνολικά 964 σελίδων! Αυτήν την στιγμή περίπου 30.000 συμπολίτες μας για να συνεχίσουν την διαδικασία -με τις προβλεπόμενες διατάξεις- για την πολιτογράφησή τους θα πρέπει να δώσουν εξετάσεις τον Μάιο του 2021. Κάτι που σημαίνει ότι θα πρέπει να μελετήσουν τον παραπάνω όγκο θεμάτων σε λιγότερο από 3 μήνες, έτσι ώστε να ανταποκριθούν με επιτυχία σε εξέταση ελληνικής γλώσσας (επιπέδου ανάλογου του Β1 και Β2). Χρονικό διάστημα το οποίο είναι μικρότερο ακόμα και από τα εντατικά προγράμματα ελληνομάθειας, όπως π.χ. της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης. Σύμφωνα με εξεταστικό κέντρο για την ελληνομάθεια, ένα τμήμα* επιπέδου Β1 διαρκεί ένα ακαδημαϊκό έτος, με τα μαθήματα να διαρκούν συνολικά 30 εβδομάδες (3 ώρες από 2 φορές την εβδομάδα) ή στο εντατικό πρόγραμμα τα μαθήματα διαρκούν 12 εβδομάδες (3 ώρες, 5 φορές την εβδομάδα), πρόγραμμα που είναι αδύνατο να παρακολουθήσει έναν εργαζόμενος ή μια εργαζόμενη μετανάστρια ή ενας πρόσφυγας ή μία προσφύγισσα. Επιπλέον, δεν υπάρχουν πουθενά αναρτημένες οι σωστές απαντήσεις ή έστω η ύλη την οποία θα πρέπει να διαβάσουν οι υποψήφιοι. Αντ’ αυτού, έχουν ήδη κυκλοφορήσει βιβλία - λυσάρια από τον ιδιωτικό τομέα, με κόστος 48 ευρώ έκαστο και σε αρκετές περιπτώσεις με λανθασμένες απαντήσεις.
Ασύμβατα κριτήρια για την κοινωνικοπολιτική ένταξη ενός αλλοδαπού πολίτη
Διαβάζοντας κατ’ επανάληψη τις ερωτήσεις που δημοσιεύτηκαν στην διαδικτυακή πλατφόρμα του Υπουργείου Εσωτερικών, αδυνατούμε να καταλάβουμε πώς αυτές οι ερωτήσεις ανταποκρίνονται ως κριτήρια για να αντιληφθεί ο εξεταστής αν ο εξεταζόμενος έχει ενταχθεί στην ελληνική κοινωνία ή όχι. Αναρωτιόμαστε για το πώς σχετίζονται η ιδιότητα του έλληνα πολίτη με τις γνώσεις για συγκροτήματα ποπ μουσικής, για σκηνές παλιού ελληνικού κινηματογράφου ή ερωτήσεις σχετικά με το ποδόσφαιρο και μάλιστα το οπαδικό. Ερωτήσεις όπως αυτή που ζητάει να οριστεί το πνευματικό ίδρυμα του 17ου αιώνα το οποίο επηρέασε τον ποντιακό ελληνισμό ή το θέμα όπου ζητά να περιγραφεί με 30 λέξεις η Απέλλα ή ποιές είναι εννέα ουσιαστικές αλλαγές που έγιναν στο Σύνταγμα στην τελευταία του αναθεώρηση, πιστεύουμε ότι αδυνατούν όχι μόνο οι απλοί Έλληνες πολίτες να απαντήσουν αλλά ακόμα και φοιτητές ή καθηγητές πανεπιστημίου. Μπορεί οι εξετάσεις αυτές να έχουν την μορφή των πανελληνίων, αλλά οι υποψήφιοι δεν είναι φοιτητές. Είναι απλοί πολίτες που θέλουν να γίνουν έλληνες πολίτες, όχι να φοιτήσουν σε κάποιο πανεπιστήμιο. Τέλος, ας σημειωθεί ότι ερωτήσεις που αφορούν χριστιανικά ελληνορθόδοξα ήθη και έθιμα, όπως η πυροβασία, τα κόλλυβα ή οι καλικάντζαροι, πιθανόν να μην μπορεί να τα απαντήσει ούτε και ένας Έλληνας πολίτης ή κάποιος που είναι Έλληνας πολίτης όμως έχει διαφορετικό θρήσκευμα, π.χ. ένας καθολικός στο θρήσκευμα.
Όχι στην χωρίς εξαιρέσεις οριζόντια υποχρεωτική συμμετοχή στις εξετάσεις
Γνωρίζουμε ήδη πως έχει υπολογιστεί η πιθανή δυσκολία κάποιων ανθρώπων να δώσουν αυτές τις εξετάσεις, όπως είναι τα άτομα με αναπηρία και το χαιρετίζουμε. Όμως θα πρέπει να υπάρξει πρόβλεψη για τους αναλφάβητους συμπολίτες μας αλλά και για όσους μένουν πάρα πολλά χρόνια στη χώρα και δεν έχουν πλέον την δυνατότητα να περάσουν από αυτή την εκπαιδευτική διαδικασία. Έχουμε παραδείγματα ατόμων που είναι πάνω από 30 - 40 χρόνια στην χώρα με νόμιμη και συνεχόμενη παραμονή, αλλά δεν έχουν την ικανότητα να δώσουν πανελλήνιες εξετάσεις. Ζητάμε να ληφθεί σοβαρά υπόψη το όριο ηλικίας και να προσαρμοστεί η προφορική εξέταση σε χαμηλότερο όριο ηλικίας από εκείνο των 62 ετών. Σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως για παράδειγμα στην Ολλανδία, το αντίστοιχο όριο ηλικίας για τις γραπτές εξετάσεις είναι τα 58 έτη.
Γνωρίζουμε πως η ελληνική ιθαγένεια δεν είναι πανάκεια και ότι δεν απαιτείται για να μπορεί να ζήσει νόμιμα κάποιος αλλοδαπός στην Ελλάδα, αφού αρκεί και μια έγκυρη άδεια διαμονής, και ας μην του εξασφαλίζει τα ίδια δικαιώματα με εκείνα των Ελλήνων πολιτών. Ωστόσο, όλοι έχουν το δικαίωμα να προσπαθήσουν για την πολιτογράφηση και όταν οι ερωτήσεις αντι να απευθύνονται σε όλους απευθύνονται σε πολύ λίγους, θα μπορούσε κανείς να υποθέσει πως στόχος δεν είναι η εξακρίβωση του βαθμού ένταξης του εξεταζόμενου, αλλά η δραματική μείωση των πολιτογραφήσεων.
Σε λιγότερο από ένα μήνα περίπου 30.000 συμπολίτες μας θα κληθούν να δώσουν εξετάσεις με αυτό το σύστημα, ενώ αρκετοί έχουν καταθέσει τις αιτήσεις τους σύμφωνα με το προηγούμενο σύστημα. Η μόλις νομοθετημένη τράπεζα θεμάτων θέτει ξεκάθαρα τη “βάση” για τον μαζικό αποκλεισμό μας από την διαδικασία πολιτογράφησης. Θέλουμε να πιστεύουμε πως δεν είναι αυτός ο στόχος της ελληνικής κυβέρνησης.
Βάσει όλων των παραπάνω ζητάμε άμεσα την μείωση του όγκου των θεμάτων, την δωρεάν παροχή των σωστών απαντήσεων, την διεύρυνση της ομάδας που έχει ευνοϊκότερη μεταχείριση λόγω ηλικίας, αναπηρίας, αναλφαβητισμού κ.ά., την εστίαση των θεμάτων εξέτασης σε θέματα ουσιαστικής ένταξης, καθώς και μέριμνα για την εκπαιδευτική διαδικασία των υποψηφίων. Επιπλέον, ζητάμε άμεση απόσυρση της τράπεζας θεμάτων και προτείνουμε άμεσα επανεξέταση και συνολική βελτίωση όλου του συστήματος πολιτογράφησης που να ανταποκρίνεται στα ευρωπαϊκά πρότυπα όχι μόνο σε ότι αφορά το σύστημα εξετάσεων αλλά και σε ό,τι αφορά την ουσιαστική ένταξη.
Αθήνα, 07 Απριλίου 2021
Οι μεταναστευτικές κοινότητες - μέλη του Ελληνικού Φόρουμ Μεταναστών:
ΑΦΡΙΚΗ:
Σύλλογος Καμερουνέζων Ελλάδας
Κονγκολέζικη Κοινότητα της Ελλαδας
Αιθιοπικό Κοινωνικό - Πολιτιστικό Κέντρο "Αιθίοψ"
Κοινότητα Γκάνας στην Ελλάδα
Κοινότητα Πολιτών Γουϊνέας
Κενυατική Κοινότητα Ελλάδας
Σύλλογος Νιγηριανών Γυναικών Ελλάδας
Νιγηριανή Κοινότητα στην Ελλάδα
Ένωση Σενεγαλέζων Ελλάδας
Ένωση Σιέρα Λεόνε στην Ελλάδα
Τανζανική Κοινότητα Ελλάδας
Κοινότητα Ζανζιβάρης στην Ελλάδα
Κοινότητα Μπουρούντι στην Ελλάδα
Ιβοριανή Κοινότητα
ΑΣΙΑ:
Κοινότητα Αφγανών Μεταναστών και Προσφύγων στην Ελλάδα
Ελληνο-ινδική Πολιτιστική Εταιρεία
Ελληνοπακιστανικός Σύλλογος Ελλάδας
Πακιστανική Κοινότητα Ελλάδος
ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΕΥΡΩΠΗ:
Ομοσπονδία Αλβανικών Συλλόγων Ελλάδος
Γεωργιανό Πολιτιστικό Κέντρο "Καύκασος"
Ελληνο γεωργιανή Ένωση "η Διοσκουρία"
Κοινότητα των Ουκρανών στην Ελλάδα «Η γη του πελαργού»
Κέντρο πολιτιστικής κληρονομιάς Τρεμπίτα (Ουκρανία)
ΜΕΣΗ ΑΝΑΤΟΛΗ:
Ένωση Αιγυπτίων Εργαζομένων στην Ελλάδα El Rapta
Ένωση Παλαιστινίων Εργαζομένων στην Ελλάδα
Κοινότητα Σομαλίας στην Ελλάδα
Ελληνο-σουδανικός Σύνδεσμος Φιλίας
Σουδανική Κοινότητα
Σύλλογος Ελεύθερων Απόδημων Σύρων
Στέγη Σύρων Ελλάδας
Σύλλογος της Αραβικής Κοινότητας Αμπελοκήπων Αθηνών
ΑΛΛΟΙ:
Aφρικανικό Δίκτυο Ελλάδος
Οργάνωση Ενωμένων Γυναικών της Αφρικής
Δίκτυο Συνεργασίας για την Μετανάστρια "Δήμητρα"
Zagel Ομάδα Προσφύγων