Επικοινωνήστε μαζί μας
Πατησίων 81, Αθήνα
info@migrant.gr
210-8831620
ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΤΕ ΜΑΣ

Σχόλιο επί της Εθνικής Στρατηγικής για την Ένταξη

Σχόλιο επί της Εθνικής Στρατηγικής για την Ένταξη

Με την ολοκλήρωση της δημόσιας διαβούλευσης της Εθνικής Στρατηγικής για την Ένταξη, η οποία παρουσιάστηκε από το Υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής τον Ιανουάριο 2019, παραθέτουμε τα σχόλια του Ελληνικού Φόρουμ Μεταναστών επί του σχεδίου.

Μπορείτε να διαβάσετε ολόκληρο το σχέδιο, καθώς και τα σχόλια της δημόσιας διαβούλευσης, πατώντας εδώ

Κατεβάστε τα σχόλια του Ελληνικού Φόρουμ Μεταναστών σε μορφή pdf πατώντας εδώ.


 

Αθήνα, 14 Φεβρουαρίου 2019

Σχόλια και τοποθετήσεις του Ελληνικού Φόρουμ Μεταναστών σχετικά με το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο για την Ένταξη.

Η μεταναστευτική πολιτική της χώρας εδώ και πολλά χρόνια δεν έχει καταφέρει να επιλύσει προβλήματα ίσα- ίσα που δημιουργεί περισσότερα. Φτάνοντας έτσι στο σημείο η ένταξη των μεταναστών στην ελληνική κοινωνία να γίνεται από τους ίδιους τους μετανάστες και την κοινωνία των πολιτών.

Σε αυτό το πλαίσιο καλωσορίζουμε κάθε προσπάθεια για χάραξη Εθνικής Στρατηγικής επί του μεταναστευτικού και προσφυγικού ζητήματος, όπως και στο παρελθόν, αλλά ελπίζουμε αυτή η προσπάθεια να συνοδευτεί με την πλήρη συνεργασία και διαλλακτικότητα μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων φορέων, με την εις βάθος επίγνωση αλλά και την ισχυρή βούληση που απαιτείται για την επίλυση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν μετανάστες και πρόσφυγες στην Ελλάδα.

Αρχικά θεωρούμε πως το σχέδιο αυτό έχει μια θετική χροιά καθώς αναφέρεται σε πολλά από τα αιτήματα των μεταναστευτικών και προσφυγικών κοινοτήτων που έχει θέσει τα τελευταία 10 χρόνια το Ελληνικό Φόρουμ Μεταναστών.

Αναρωτιόμαστε όμως αν αυτό το σχέδιο δεσμεύει τις επόμενες κυβερνήσεις ή αν θα μείνει στα χαρτιά όπως τα προηγούμενα σχέδια Ένταξης του 2008 και του 2013. Πιο συγκεκριμένα παραθέτουμε τα παρακάτω σχόλια:

Κεφάλαιο 1. Μετανάστευση σελ.7-13

1.2 Βλέπουμε θετικά την παράθεση της ορολογίας καθώς τα τελευταία χρόνια είναι έντονο το φαινόμενο να συγχέονται οι μετανάστες, με τους αιτούντες άσυλο και τους δικαιούχους διεθνούς προστασίας.
Όσον αφορά όμως τον όρο οικονομικός/ή μετανάστης/ρια διατηρούμε σοβαρές αντιρρήσεις για την ξεχωριστή αναφορά του, καθώς δεν διαφοροποιείται καθόλου από το γενικό ορισμό της έννοιας μετανάστη και έχει αρνητική σημασία, όπως ο όρος χρησιμοποιείται στα ΜΜΕ, χωρίς να αντιστοιχεί σε κάποια επιστημονικά παραδεκτή έννοια.
Όμως θα θέλαμε να επισημάνουμε πως οι δικαιούχοι διεθνούς προστασίας και οι μετανάστες μετά την έκδοση της άδειας διαμονής τους αντιμετωπίζουν ακριβώς τα ίδια προβλήματα που αφορούν στην ένταξή τους στην Ελληνική κοινωνία, σε θέματα εκπαίδευσης, υγείας, στέγασης κτλ.

1.4.2 Βρίσκουμε θετική την προσπάθεια ένταξης των μεταναστών και όχι ενσωμάτωσης τους καθώς και το όραμά μας ως οργάνωση αναφέρεται σε μια κοινωνία, στην οποία οι μετανάστες έχουν ίσα δικαιώματα και απολαμβάνουν δίκαιη μεταχείριση, συνδιαλέγονται και συμπορεύονται με τους Έλληνες με αλληλοσεβασμό, καθιστώντας την διαφορετικότητα πηγή ανάπτυξης και προόδου για όλους. Η ένταξη των μεταναστών στην ελληνική κοινωνία, αποτελεί θεμελιώδη σκοπό και αποστολή του Ελληνικού Φόρουμ Μεταναστών, τα τελευταία 15 χρόνια. Πιστεύουμε πως επιτυγχάνεται, αν οι ίδιοι οι μετανάστες αισθανθούν, ότι αποτελούν αναπόσπαστο, αδιαίρετο και ενεργό μέλος της κοινωνίας. Οι μετανάστες αντιλαμβάνονται πολύ καλά ότι έχουν ευθύνες και υποχρεώσεις. Είναι ανάγκη να αναλάβουν τις ευθύνες τους. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με την ενθάρρυνση τους να αυτό – οργανωθούν, να καταβάλουν συνεχή προσπάθεια προς την βελτίωση των συλλογικών τους οργάνων που ήδη υπάρχουν και δείχνουν περισσότερη διάθεση και ετοιμότητα για συμμετοχή ώστε να είναι ακόμα πιο κοντά στην κοινωνία. Είναι ανάγκη όμως να αναγνωριστούν αυτές οι προσπάθειες και να στηριχτούν. Αυτές οι οργανώσεις είναι αναπόσπαστο κομμάτι σε όποιες πολιτικές, για την κοινωνική ένταξη, εφαρμοστούν.

Κεφάλαιο 2.Το φαινόμενο της μετανάστευσης στην Ελλάδα – σελ. 15-20

2.2.1 Νομοθετικό πλαίσιο για την μετανάστευση. Θεωρούμε ιδιαίτερα θετικό το γεγονός πως αναγνωρίζεται και αναφέρεται η ανάγκη αλλαγής του μεταναστευτικού νόμου ώστε οι μετανάστες και οι πρόσφυγες να έχουν δικαίωμα στη νομιμότητα. Άλλωστε το Ελληνικό Φόρουμ Μεταναστών,πιστεύει πως το πρώτο βήμα για την ένταξη είναι η άδεια διαμονής. Από κει και πέρα, η στάση της πολιτείας απέναντι σε εκπαίδευση, εργασία, υγεία, πολιτικά και θρησκευτικά δικαιώματα, διαφύλαξη ανθρωπίνων δικαιωμάτων και αντιμετώπιση του ρατσισμού και των διακρίσεων, θα καθορίσει εν τέλει και τον τρόπο ένταξης του κάθε ανθρώπου. Σε αυτό το πλαίσιο θυμίζουμε παλαιότερα σχόλια και προτάσεις που έχουν γίνει από το ΕΦΜ (υπόμνημα Ιανουαρίου 2018 και Απριλίου 2018) για τις αλλαγές που κρίνουμε απαραίτητες.
Οι ρυθμίσεις για τις 5ετείς άδειες επί μακρόν έχουν δημιουργήσει οξύτατα προβλήματα με φανερή την επιδείνωσή τους στο άμεσο μέλλον: Παρά το γεγονός ότι οι μισές περίπου άδειες σε ισχύ είναι μακροχρόνιες (δεκαετείς), βάσει νομοθεσίας του 2014 θα πρέπει να μετατραπούν όλες αυτές σε 5ετείς άδειες επί μακρόν διαμένοντα. Λόγω αυστηρών κριτηρίων της χορήγησης άδειας επί μακρόν, η πλειονότητα των αλλοδαπών δεν πληρούν τις προϋποθέσεις, και γίνεται μείωση της άδειας διαμονής σε τρία έτη, με ιδιαίτερα δυσμενείς συνέπειες για τους ίδιους και τις οικογένειές τους.
Για παράδειγμα, τυχόν αλλοδαπός ο οποίος μπορεί να διαμένει στη χώρα πάνω από 20 χρόνια με συνεχείς άδειες, επιστρέφει στην αρχή, ήτοι δεν «προσμετρώνται» οι προηγούμενες άδειες. Μέχρι σήμερα ούτε το 10% των αδειών δεν έχουν μετατραπεί σε 5ετείς επί μακρόν, γεγονός που μας προβληματίζει για το πώς θα προχωρήσουν οι ανανεώσεις κατά το τρέχον έτος (2019 - σχεδόν 10 χρόνια μετά τις χορηγήσεις αδειών δεκαετούς παραμονής που θα πρέπει να ανανεωθούν), όπου το πρόβλημα θα γίνει ιδιαίτερα αισθητό και εντονότερο.
Ακολουθούν σημεία - κλειδιά, τα οποία αιτιολογούν αυτήν την κατάσταση και χρήζουν άμεσης διευθέτησης:

  1. Η αντίφαση των “μέγιστων επιτρεπόμενων” διαστημάτων απουσίας από την χώρα των βραχυχρόνιων και επί μακρόν αδειών διαμονής: Οι “βραχυχρόνιες” άδειες διαμονής έχουν ως μέγιστο επιτρεπόμενο χρονικό όριο απουσίας από τη χώρα τους έξι μήνες κατ’έτος. Το αντίστοιχο χρονικό όριο για χορήγηση άδειας επί μακρόν είναι 2 μήνες κατ΄ έτος. Το αποτέλεσμα αυτής της αντίφασης, είναι το γεγονός ότι οι χιλιάδες περιπτώσεις αλλοδαπών που διαμένουν επί πολλά έτη στη χώρα, αδυνατούν να αιτηθούν άδεια επί μακρόν διαμένοντος, καθώς οι αιτήσεις απορρίπτονται λόγω της αναντιστοιχίας αυτής. Για παράδειγμα, η αδυναμία οικογενειακής επανένωσης, η διευθέτηση οικογενειακών υποθέσεων (γραφειοκρατία λόγω θανάτου γονέα κ.λπ.), προβλημάτων υγείας συγγενικών προσώπων, όπως και η ανεύρεση εποχιακής εργασίας λόγω οικονομικής κρίσης έχει υποχρεώσει χιλιάδες αλλοδαπούς να ταξιδεύουν για συνολική διάρκεια άνω των 2 μηνών/έτος εκτός Ελλάδος, με ολέθρια εν τέλει, συνέπεια για τις άδειές τους.
    Συνεπώς, προτείνουμε την αύξηση του επιτρεπόμενου χρόνου απουσίας που αφορά την χορήγηση άδειας επί μακρόν διαμένοντος τουλάχιστον για 6 μήνες ανά έτος και ειδική μέριμνα για εξαιρετικές περιπτώσεις (αδυναμία μετακίνησης λόγω ατυχήματος, ασθένειας κ.λπ.)
  2. Η σοβαρή διάκριση του κριτηρίου εισοδήματος για χορήγηση αδείας - θα προκαλέσει και αύξηση παράτυπα διαμενόντων: Επισημαίνουμε ότι, λόγω της μείωσης των ισχυουσών αδειών διαμονής λόγω έλλειψης ενσήμων (σύμφωνα με τα στοιχεία του ΥΜΕΠΟ έχουν μειωθεί κατά 65.000), έχει αυξηθεί ο πληθυσμός των παράτυπα διαμενόντων, με επιπτώσεις και στις οικογένειες αυτών. Ταυτόχρονα, αυξάνεται και ο πληθυσμός των νέων παράτυπα διαμενόντων των οποίων η αίτηση ασύλου έχει απορριφθεί και ταυτόχρονα δεν μπορούν να απελαθούν. Το εισοδηματικό κριτήριο για χορήγηση αδείας επί μακρόν, αποκλείει από το δικαίωμα αίτησης όλους τους άνεργους αλλοδαπούς, εν καιρώ κρίσης.
    → Προτείνουμε την επανεξέταση του εισοδηματικού κριτηρίου για την απόκτηση της άδειας διαμονής επί μακρόν, λαμβάνοντας υπόψη την οικονομική κρίση και την ισότητα - ισονομία μεταξύ των Ελλήνων πολιτών. Ως εκ τούτου προτείνουμε είτε την αφαίρεση του εισοδηματικού κριτηρίου είτε έστω την μείωση αυτού.
  3. Η έλλειψη συνεργασίας των Ελληνικών Προξενείων στις επικυρώσεις πιστοποιητικών παραμένει οξύτατο πρόβλημα: Αλλοδαποί με καταγωγή από το Πακιστάν, το Μπαγκλαντές, το Αφγανιστάν, τη Νιγηρία, την Γκάνα, την Ινδία, κ.α., αναμένουν μέχρι και 8 έτη για την επικύρωση των απαραίτητων εγγράφων (πιστοποιητικό γέννησης ή γάμου κ.λπ.) από τις ελληνικές πρεσβείες ή τα προξενεία στη χώρα καταγωγής τους. Η ίδια διαδικασία επηρεάζει ακόμα και μετανάστες/ριες «δεύτερης γενιάς», στα οποία δεν εκδίδουν βεβαιώσεις για π.χ. συμμετοχή σε αθλητικούς αγώνες.
    → Ζητάμε την ανεύρεση λύσης αυτής της διαδικασίας από κοινού μαζί με το Υπουργείο Εξωτερικών. Θεωρούμε ότι μια άμεση λύση - ανακούφιση των παραπάνω προβλημάτων, θα ήταν η καθιέρωση νέων αδειών, που λαμβάνουν υπόψη τα παραπάνω ζητήματα, όπως για παράδειγμα:
    ● ΑΠΛΗ ΑΔΕΙΑ ΠΕΝΤΑΕΤΙΑΣ: Όσοι δεν πληρούν προϋποθέσεις για την επί μακρόν «ευρωπαϊκή» άδεια ας έχουν τουλάχιστον τη δυνατότητα να αποκτήσουν πενταετή άδεια διαμονής αντί τριετούς. Δηλαδή, προτείνουμε να καθιερωθεί νέος τύπος άδειας «απλή 5ετία» αντί αυτής του επί μακρόν διαμένοντα, με λιγότερο αυστηρά κριτήρια-προϋποθέσεις από την άδεια επί μακρόν.
    ● ΑΔΕΙΑ ΓΙΑ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΟΥΣ και ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ: Οι λόγοι αυτοί θα μπορούσαν να είναι, ενδεικτικά, το γήρας, προβλήματα υγείας που μπορούν να συντρέχουν σε αλλοδαπά πρόσωπα που διαμένουν ήδη επί μακρόν στην Ελλάδα, καθώς και ΑΔΕΙΕΣ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΩΝ περιπτώσεων με μόνη απόδειξη την παραμονή στη χώρα για άνω των 5 ετών, χωρίς άλλους λόγους και αποδεικτικά στοιχεία.
  4. Για όλα τα παραπάνω είναι ουσιαστικό ζητούμενο η θεσμική εκπροσώπηση μεταναστευτικών κοινοτήτων σε συμβουλευτικούς φορείς της Πολιτείας, όσο και σε φορείς λήψης αποφάσεων.

Κεφάλαιο 3. Η νέα Εθνική Στρατηγική για την Ένταξη

Υπάρχουν αρκετά θετικά στοιχεία στην νέα Εθνική Στρατηγική για την Ένταξη όμως αν δεν βρεθεί τρόπος αυτό το σχέδιο να δεσμεύει τις επόμενες κυβερνήσεις έστω στο ελάχιστο τότε φοβόμαστε πως θα μείνει στα χαρτιά όπως τα προηγούμενα σχέδια Ένταξης.

3.6 Άξονες Πολιτικής

3.6.1. Η τοπική αυτοδιοίκηση παίζει σημαντικό ρόλο και αυτό φαίνεται και από τη συνεργασία και τις δράσεις που έχουν όλες οι μεταναστευτικές κοινότητες σε συνεργασία με τους Δήμους και τις Περιφέρειες. Αυτό το αναγνωρίζουμε ως θετικό στοιχείο καθώς όπως αναφέρει το ΕΦΜ συνεχώς η ένταξη ξεκινάει στην τοπική κοινότητα.
Όμως με την υφιστάμενη νομοθεσία βλέπουμε πολλές περιπτώσεις όπου εμποδίζεται η ένταξη. Χωρίς αλλαγές και μια τολμηρή παρέμβαση στον Κώδικά Δήμων και Κοινοτήτων όσο και αν θέλει η Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν μπορεί να κάνει πολλά πράγματα. Ως πιο χτυπητό παράδειγμα αναφέρουμε το γεγονός πως δεν υπάρχει δυνατότητα να πάρουν πιστοποιητικό γέννησης παιδιά που έχουν γεννηθεί στην Ελλάδα από μετανάστες γονείς καθώς δεν υπάρχουν οικογενειακές μερίδες στους Δήμους για τους αλλοδαπούς και έτσι χρειάζεται να παίρνουν ληξιαρχική πράξη γέννησης, να την μεταφράζουν και να την στέλνουν στις χώρες καταγωγής των γονιών τους. Αυτός ήταν και ο λόγος που το 2005 ξεκινήσαμε μαζί με το Δίκτυο Γυναικών Μεταναστριών και την Ένωση Αφρικανών Γυναικών, καθώς και ελληνικές οργανώσεις την καμπάνια “Όχι στο ρατσισμό από την κούνια”. Από τότε έως και σήμερα ισχύει ακριβώς το ίδιο. Η δεύτερη γενιά, δηλαδή τα παιδιά με μεταναστευτική καταγωγή δεν μπορούν να γραφτούν σε φοιτητικούς συλλόγους, σε αθλητικά σωματεία κ.α.
Ένα άλλο παράδειγμα είναι τα Δημοτικά νεκροταφεία. Έως και σήμερα είναι συνηθισμένη πρακτική οι κοινότητες να διενεργούν εράνους για να καλύψουν τα έξοδα μεταφοράς των σωρών των μελών τους γιατί δεν υπάρχει δυνατότητα να ταφούν εδώ. Αυτό ισχύει όχι μόνο για τους μουσουλμάνους αλλά και για άλλες θρησκείες.

Αξονας 3.5 Μέτρο πολιτικής 1.2.2. 
Προγράμματα νομικής συνδρομής σε αιτούντες και αιτούσες διεθνούς προστασίας- σελ 42

Είναι θετική η αναφορά για επέκταση της παροχής νομικής συνδρομής στο σύνολο της διαδικασίας ασύλου, αλλά θα πρέπει να υπάρχει και η μέριμνα για παροχή νομικής συνδρομής και για τους αναγνωρισμένους πρόσφυγες και για τους μετανάστες, τουλάχιστον για όσους είναι άποροι ή ανήκουν σε κάποια ευάλωτη ομάδα. Σημειώνεται ότι το άνω κενό δεν μπορεί να καλύψει το σύστημα παροχής νομικής βοήθειας από τα Δικαστήρια, λόγω έλλειψης πρόβλεψης υπηρεσιών διερμηνείας, και κοινωνικών υπηρεσιών για την πρόσβασή τους στο σύστημα αυτό.

Άξονας πολιτικής 3.6.2
Μέτρο πολιτικής 2.1.2 Δημιουργία ειδικής ηλεκτρονικής εφαρμογής{...}για θέματα ενδιαφέροντός τους- σελ. 54

Η δημιουργία οποιασδήποτε μορφής νέας τεχνολογίας για την ενημέρωση των μεταναστών και των προσφύγων θα πρέπει να είναι προσαρμοσμένη και να ανταποκρίνεται στις ανάγκες και τον τρόπο που χρησιμοποιούν ήδη οι πρόσφυγες και οι μετανάστες τις εφαρμογές και τα social media. Η χρήση της τεχνολογίας είναι απαραίτητη, μάλιστα το πλάνο θα μπορούσε να συμπεριλάβει και ήδη υπάρχουσες εφαρμογές με ανάπτυξη ή βελτίωση τους αλλά πάντα έτσι ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των επωφελούμενων. Η ενημέρωση δεν μπορεί να περιοριστεί σε φυλλάδια, δεδομένου ότι μεγάλο ποσοστό των μεταναστών και των προσφύγων δεν ενημερώνονται από τα φυλλάδια. Η εμπειρία μας έχει δείξει πως το φυλλάδιο δεν λειτούργησε ποτέ ως μορφή επικοινωνίας από μόνο του. Τα ενημερωτικά φυλλάδια είναι απαραίτητα ώστε οι κοινότητες να ενημερώσουν τους Έλληνες πολίτες για τις δράσεις και το έργο τους. Επιπλέον πρέπει να υπάρχει στήριξη των μεταναστευτικών κοινοτήτων οι οποίες σε μεγάλο βαθμό λειτουργούν και ως γραφεία ενημέρωσης.

Μέτρο πολιτικής 3.1
3.1.3 Αναγνώριση των τίτλων σπουδών και προώθηση της Ένταξης στην ανώτερη και ανώτατη εκπαίδευση -σελ. 61

Απαιτείται να γίνει πραγματική μεταρρύθμιση στη νομοθεσία τη σχετική με την αναγνώριση της εκπαίδευσης και των τίτλων σπουδών, η οποία να λαμβάνει υπόψη τις διαφορετικές διαδικασίες και μοντέλα εκπαίδευσης στις χώρες καταγωγής των μεταναστών, μη Ευρωπαϊκές κατά κύριο λόγο, σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία όπως το Υπ. Παιδείας. Αναφέρουμε το παράδειγμα Σουδανής πολίτη, που τα τελευταία χρόνια προσπάθησε επανειλημμένα  να αναγνωρίσει τον τίτλο σπουδών της πλην όμως αυτό δεν κατέστη δυνατό, για τον τυπικό λόγο ότι στην παρακολούθηση των σπουδών της είχε λιγότερους υπευθύνους, από όσους προέβλεπε η Ελληνική νομοθεσία, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να εργαστεί στον τομέα εκπαίδευσής της της. Το ίδιο ισχύει και για την αναγνώριση των επαγγελματικών δεξιοτήτων. 

3.6.6. Συμμετοχή στα κοινά -σελ. 70
Η υποστήριξη και ενδυνάμωση του βασικού πυρήνα της ένταξης που είναι οι κοινότητες των μεταναστών θα βοηθήσει κατά πολύ στην προετοιμασία των μεταναστών για την συμμετοχή στα κοινά. Υπάρχουν ήδη υπάρχουσες δομές και οργανώσεις οι οποίες θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν και να ενισχυθούν ως προς αυτό, αντί να γίνεται προσπάθεια να δημιουργηθούν νέες δομές.
Είναι πάγιο αίτημα του Ελληνικού Φόρουμ Μεταναστών το δικαίωμα του εκλέγειν και του εκλέγεσθαι στις εκλογές της Τοπικής αυτοδιοίκησης και για αυτό χαιρετίζουμε αυτή την πρόταση (μέτρο πολιτικής 6.1.1.)
Σε ό,τι αφορά το ζήτημα των ΣΕΜ ας μην ξεχνάμε πως η δημιουργία τους πραγματοποιήθηκε κάτω από αυτή τη σκοπιά, πως οι μετανάστες θα ψηφίζουν στις Δημοτικές εκλογές.
Γενικότερα χαιρετίζουμε την πρόβλεψη για ενίσχυση της λειτουργίας των ΣΕΜ διότι αυτή τη στιγμή οι δυνατότητες που έχουν είναι περιορισμένες (μέτρο πολιτικής 6.2.2.).
Συνολικά, όμως, ανεξάρτητα της Τοπικής αυτοδιοίκησης  θεωρούμε πως θα ήταν ωφέλιμο και δημοκρατικό να υπάρχει συμμετοχή των μεταναστών στα θέματα που τους αφορούν μέσω ενός ενδιάμεσου οργάνου ή μέσω ενός φορέα συμβουλευτικού χαρακτήρα στον οποίο θα συμμετέχουν οι ίδιοι οι μετανάστες.

3.6.7 Καταπολέμηση του ρατσισμού και της ξενοφοβίας

Μετρό πολιτικής 7.1

7.1.1. Δημιουργία Εθνικού Δικτύου για την καταπολέμηση του Ρατσισμού και της Ξενοφοβίας-σελ.73

Για ακόμα μία φορά χαιρετίζουμε δράσεις για την καταπολέμηση τους ρατσισμού και της ξενοφοβίας αλλά επισημάνουμε πως υπάρχουν δομές και οργανώσεις που έχουν την τεχνογνωσία και την δυνατότητα να συνεισφέρουν σε αυτό εάν υπάρχει η ανάλογη στήριξη και αναγνώριση. Για παράδειγμα το Δίκτυο καταγραφής περιστατικών ρατσιστικής βίας το οποίο τα τελευταία χρόνια καταγράφει τα αυξανόμενα περιστατικά ρατσιστικής βίας.

Κεφάλαιο 4.

4.1. Χρηματοδοτικά εργαλεία σελ. 79 -

Στην αναφορά για την χρηματοδότηση από Εθνικά και ευρωπαϊκά κονδύλια θέλουμε να επισημάνουμε την πάγια θέση του ΕΦΜ πως η χώρα διαθέτει έσοδα από τα παράβολα για την έκδοση αδειών διαμονής , τα οποία θεσπίστηκαν για να χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τις δράσεις για την ένταξη των μεταναστών και στη συνέχεια με το νόμο (4018/2011) για υλικοτεχνικό εξοπλισμό και λειτουργικά έξοδα των υπηρεσιών μεταναστευτικής πολιτικής, καθώς και για δράσεις κοινωνικής ένταξης μεταναστών.  Αντί αυτού ο συγκεκριμένος πόρος αναλώνεται για κάλυψη ελλειμμάτων του κρατικού προϋπολογισμού και τελευταία  εν μέρει σε αποζημιώσεις αγροτών για ζημιές λόγω της προσφυγικής κρίσης ,καθώς και για κάλυψη αναγκών για τα νησιά που υποδέχονται πρόσφυγες με αποτέλεσμα να έχει ένα χαρακτήρα τελείως διαφορετικό από αυτόν για τον οποίο θεσπίστηκε. Επαναλαμβάνουμε ότι “Εκτός από την υποτίμηση και τον σαφή παραμερισμό που εκδηλώνεται απέναντι σε όσους δεν έχουν δικαίωμα ψήφου, είναι ανατριχιαστικό το να υπονοείται η λογική της συλλογικής ευθύνης των μεταναστευτικών πληθυσμών, για προβλήματα που προκύπτουν από την αδυναμία των κρατικών μηχανισμών να αντιμετωπίσουν την κρίση» όπως πολύ σωστά είχε διατυπωθεί σε ανακοίνωση του ΣΕΜ του Δήμου Αθηναίων όπου είμαστε μέλη.

Θα έπρεπε έτσι ο συγκεκριμένος πόρος να περιλαμβάνεται στα χρηματοδοτικά εργαλεία για την υποστήριξη δράσεων ένταξης, όπως αρχικά είχε θεσπισθεί και να χρησιμοποιείται πράγματι για το σκοπό αυτό.

4.2.3. Συνεργασία με την κοινωνία των πολιτών σελ. 82

Είναι θετικό να προβλέπεται συνεργασία με την κοινωνία των πολιτών και το Υπουργείο ειδικά αφού οι περισσότερες οργανώσεις διαθέτουν εξαιρετική τεχνογνωσία και ικανότητες. Από την άλλη όμως, όταν αναφέρεται το σχέδιο σε συνεργασία με τα σωματεία και τις μεταναστευτικές κοινότητες, θα πρέπει να υπάρχει ένα άλλου είδους πλάνο, το οποίο να υιοθετεί την θετική διάκριση αλλιώς δεν θα μπορεί να έχει αποτέλεσμα. Οι μεταναστευτικές κοινότητες και τα σωματεία δεν είναι επαγγελματικές Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις, δεν έχουν δηλαδή τις ίδιες δυνατότητες, προσωπικό, χρηματοδότηση κ.α.

Όσα έχουν γίνει από την μεριά των μεταναστών έως τώρα έχουν γίνει με συλλογική κοινή δράση, ιδίους πόρους ή με την βοήθεια κάποιων ελληνικών οργανώσεων. Το έργο και οι δράσεις των σωματείων και κοινότητες μεταναστών, αποτελούν ένα θετικό και σημαντικό εργαλείο το οποίο θα πρέπει να υπολογιστεί από την πολιτεία σε οποιαδήποτε προσπάθεια δημιουργίας ενός μοντέλου ένταξης.

Οι μεταναστευτικές κοινότητες αποτελούν το πρώτο σημείο επαφής του μετανάστη και της μετανάστριας με την χώρα υποδοχής και για αυτό το λόγο αναγκάζονται να παρεμβαίνουν σε όλα τα επίπεδα της διαδικασίας της ένταξης.

Το πρόβλημα σήμερα δεν εντοπίζεται στην δημιουργία των σωματείων και των κοινοτήτων αλλά στην υποστήριξή τους και την αναγνώρισή τους στο δύσκολο έργο που κάνουν όλα αυτά τα χρόνια. Αυτός είναι και ο λόγος που πιστεύουμε ακράδαντα πως πρέπει να υπολογιστούν στο σχεδιασμό της πολιτείας για την κοινωνική ένταξη των μελών τους, να αναγνωριστεί η δράση τους, να υποστηριχθούν ως δομές της κοινωνίας των πολιτών και να προταθούν συγκεκριμένα πολιτικής για την ανάπτυξη της δράσης του και του διαμεσολαβητικού τους ρόλου με την Ελληνική Πολιτεία.

Με εκτίμηση,

Το ΔΣ και τα MΕΛΗ του Ελληνικού Φόρουμ Μεταναστών

ΑΦΡΙΚΗ:

Σύλλογος Καμερουνέζων Ελλάδας
Κονγκολέζικη Κοινότητα της Ελλαδας
Αιθιοπικό Κοινωνικό - Πολιτιστικό Κέντρο "Αιθίοψ"
Κοινότητα Γκάνας στην Ελλάδα
Κοινότητα Πολιτών Γουϊνέας
Κενυατική Κοινότητα Ελλάδας
Επιτροπή Μεταναστών από τη Μαδαγασκάρη
Σύλλογος Νιγηριανών Γυναικών Ελλάδας
Νιγηριανή Κοινότητα στην Ελλάδα
Ένωση Σενεγαλέζων Ελλάδας
Ένωση Σιέρα Λεόνε στην Ελλάδα
Τανζανική Κοινότητα Ελλάδας
Κοινότητα Ζανζιμπάρης στην Ελλάδα
Aφρικανικό Δίκτυο Ελλάδος
Οργάνωση Ενωμένων Γυναικών της Αφρικής

ΑΣΙΑ:
Κοινότητα Αφγανών Μεταναστών και Προσφύγων στην Ελλάδα
Κοινότητα των εν Ελλάδι Μπανγκλαντεσιανών
Ελληνο-ινδική Πολιτιστική Εταιρεία
Ελληνοπακιστανικός Σύλλογος Ελλάδας 

ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΕΥΡΩΠΗ:
Oμοσπονδία Αλβανικών Συλλόγων Ελλάδος
Γεωργιανό Πολιτιστικό Κέντρο "Καύκασος"
Ελληνο γεωργιανή Ένωση "η Διοσκουρία"
Ελληνομολδαβικός Σύνδεσμος «ΟΡΦΕΥ»
Σύλλογος Ρωσόφωνων και Ρωσόφιλων Νομού Τρικάλων
Κοινότητα των Ουκρανών στην Ελλάδα «Η γη του πελαργού»
Ενωμένη Ουκρανική Διασπορά Ελλάδος 

ΜΕΣΗ ΑΝΑΤΟΛΗ:
Ένωση Αιγυπτίων Εργαζομένων στην Ελλάδα El Rapta
Σύλλογος Μαροκινής Κοινότητας στην Ελλάδα
Ένωση Παλαιστινίων Εργαζομένων στην Ελλάδα
Κοινότητα Σομαλίας στην Ελλάδα
Ελληνο-σουδανικός Σύνδεσμος Φιλίας
Σουδανική Κοινότητα
Σύλλογος Ελεύθερων Απόδημων Σύρων
Στέγη Σύρων Ελλάδας
Σύλλογος της Αραβικής Κοινότητας Αμπελοκήπων Αθηνών 

ΔΙΚΤΥΑ:
Δίκτυο Συνεργασίας για την Μετανάστρια "Δήμητρα"
Zagel Ομάδα Προσφύγων
ΛΟΑΤΚΙ Ομάδα Προσφύγων

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΚΙ ΕΣΕΙΣ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΕΤΕ
ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΦΟΡΟΥΜ ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ!

ΠΩΣ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΩ;

ΧΟΡΗΓΟΙ - ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΕΣ